Kampagnefilm for rollemodeller

Jeg vil gerne vise dig en fantastisk rollemodel. Men jeg vil også gerne fortælle dig, hvordan du kan bruge den viden i din virksomheds storytelling; og tiltrække medarbejdere samt øge opmærksomheden om jeres brand. 

Før jeg tager ud for at lave et interview til en film, laver jeg altid en grundig snak med vedkommende på forhånd, enten over telefonen eller ved et møde. Da jeg første gang havde talt med Hesam, lagde jeg røret på og tænkte:

"Wow, hvor er han sej og dedikeret. Den rejse har virkelig krævet noget af ham".

Hesam var en rollemodel udvalgt af Ungdomsskolesamarbejdet, Ung i Aarhus, til at vise andre, at det nytter noget at tage en uddannelse; at ville noget med sit liv.

10 film om rollemodeller

Hesam havde været dybt involveret i et bandemiljø, og vejen ud af det miljø er ikke sådan noget, man bare lige gør fra den ene dag til den anden. Men han ville en anden vej, og han ville have en uddannelse og et job.

Han er en af de ti unge, vi i Click FIlm i de seneste to år har lavet portrætter af for Undervisningsministeriet i samarbejde med Ung i Aarhus og Aros IT.

Bag om filmene:

Da det var en serie på ti film, der alle skulle vise de unges valg af uddannelse og arbejde, undersøgte vi, hvordan vi kunne lave en gennemgående linie i filmene. Vi valgte at lave alle interview foran en hvid baggrund. Det har flere fordele:

  • Der er ikke nogen støjende baggrund, man skal forholde sig til.

  • Fuldt fokus på interview som det bærende element.

  • Interviewpersonens mimik, ansigtsudtryk og øjne står helt klart.

  • Det giver et gennemgående og genkendeligt element.

Rent praktisk havde vi enten selv en baggrundsrulle med hvidt papir med, eller også brugte vi hvide vægge på location. Det kræver dog, at man kender sin lyssætning.

Ikke alle historier var så dramatiske som Hesams. Der var også Samara, der trods en svær flytning til Danmark havde nogle kloge overvejelser om at vælge karriere:

Fælles for de film, vi har lavet om rollemodellerne er, at alle interviewpersoner brænder 100% igennem. De udstråler det, de siger.

Det synes jeg, at virksomheder skal lede efter, når de vælger medarbejdere, der skal medvirke i cases, præsentationsfilm eller HR-film, som skal tiltrække nye medarbejdere:

  • De skal have mod og lyst til at fortælle.

  • De skal have passion for deres arbejde og valg af karriere.

  • Turde være personlige i et interview.

  • Ild i øjnene, når de taler.

Forrige
Forrige

Film om mennesker og moderne boliger til Landsbyggefonden

Næste
Næste

Filmproduktion med indhold: 126 likes, 39 delinger og fuldt hus på dagen